Az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok egyértelműen jobban teljesítenek a helyszíni teszteken

Az IF- és VF-technológia alapelvei

Az IF-gumiabroncsok (Improved/Increased Flexion gumiabroncsok) esetében 20%-kal alacsonyabb belső légnyomásnál a terhelhetőség ugyanaz marad, mint a standard abroncsok esetében – vagy azonos abroncsnyomás esetén a terhelhetőség akár 20%-kal nagyobb. A VF-gumiabroncsok (Very High Flexion gumiabroncsok) esetében ez a teljesítmény-határérték akár 40%-ra is nőhet. Ezt a szövetváz eltérő felépítése teszi lehetővé. A szövetváz nagyobb számú, vékonyabb övei változó légnyomásviszonyok mellett biztosítják a gumiabroncsnak a szükséges rugalmasságot és stabilitást, és megőrzik a biztos tapadást. Ha a gazdálkodók szeretnék elkerülni a magas talajterhelést a szántóföldön, akkor csökkenthetik ezen gyártmányok belső nyomását, aminek köszönhetően megnő a gumiabroncsok felfekvési felülete. Mielőtt a jármű visszatér a közútra, az üzemanyag-takarékosság érdekében a gumiabroncs-nyomás újra megemelhető.

 

Irány a szántóföld! – Az IF-/VF-technológia és a standard megoldás közvetlen összehasonlítása

Az Improved Flexion (nagy rugalmasságú) technológiát a vontatott AMAZONE UX 5201 Super szántóföldi permetezőn tesztelték. A Very High Flexion (nagyon nagy rugalmasságú) technológia nagyon alapos tesztelését a szintén vontatott AMAZONE ZG TS 1001 Profis Pro szórógépen, továbbá egy önjáró AMAZONE Pantera 4502H szántóföldi permetezőn végezték. A Pantera 4502H esetében főként a magas kerékterhelés és a viszonylag keskeny, ám magas gumiabroncsnyomással működő gumiabroncsok kombinációja az érdekes. A VF-technológia alkalmazása már itt is lehetővé teszi a gumiabroncsnyomás jelentős csökkentését – a hagyományos gumiabroncsokhoz képest az érték akár több, mint egy harmadával.

A gépek bal oldalán hagyományos, standard technológiát használó gumiabroncsokat, míg a jobb oldalukon IF-, illetve VF-technológiát használókat alkalmaztak. Mielőtt azonban a szántóföld felé vették volna az irányt, az AMAZONE projektvezetője, Timo KLEMANN mindent látogató szeme előtt feltöltötte a berendezéseket, és a Hasbergen-Gaste központi telephelyen megállapították a pontos kerékterhelést, illetve az előírásoknak megfelelően beállították a pontos gumiabroncsnyomást.

 

Egyértelmű mérési eredmények a nyomtávmélységre és a tömörítésre vonatkozóan

Ilyen felkészülés után a legjobb időjárási körülmények között mentünk ki a szántóföldre. Az elmúlt néhány napban kevés eső esett, ezért a helyszíni teszt során a talaj aránylag száraz volt, ez azonban nem elhanyagolható tényező a teszt végrehajtása szempontjából, hiszen a talaj teherbírása annál nagyobb, minél szárazabb és tömörebb. A nedves, laza talajt egyértelműen könnyebb tömöríteni.

Pontosan meghatározott ellenállásnál mértük meg és hasonlítottuk össze a nyomtáv abszolút mélységét, és talaj penetrométer segítségével a talajba hatolás mélységét. Így határozható meg a talaj tömörsége és ezáltal a gyökérfejlődés mértéke. Ha a penetrométer nagyobb mértékben hatol be a talajba, akkor a talaj kevésbé tömör. A behatolási mélység referenciaértéke a nem bejárt talajon 30 cm.

Táblázat

 

UX 5201 Super szántóföldi permetező

ZG TS 1001 Profis Pro szórógép

Pantera 4502H szántóföldi permetező

 

Hagyományos

IF/VF

Hagyományos

IF/VF

Hagyományos

IF/VF

Kerékterhelés

4210 kg

4300 kg

3800 kg

3900 kg

4000 kg

4000 kg

Gumiabroncsnyomás

1,6 bar

1,1 bar

1,3 bar

0,9 bar

2,8 bar

1,8 bar

Nyomtávmélység

10 cm

7 cm

10,5 cm

7,5 cm

14 cm

10 cm

Penetrométer-mélység

21,8 cm

24,3 cm

25,1 cm

27,2 cm

20 cm

22 cm

Valamennyi mérési eredmény alapján világos kép rajzolódik ki – főként a nyomtáv mélységét illetően. Az Amazone berendezései az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsokkal körülbelül 25-30 százalékkal sekélyebb mélységben haladtak – még a nagyobb, vagy ugyanakkora kerékterhelés ellenére is. Ezenkívül a hagyományos gumiabroncsok nyomaiban a penetrométer átlagosan 22,3 cm mélyen hatolt a földbe, azonban az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok által hagyott lazább nyomban valamennyi berendezést és mérési pontot nézve átlagosan 10 százalékponttal mélyebbre hatolt. Az érthetőség kedvéért: Ha egy hektáros földterülettel számolunk, akkor az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok esetében a növények gyökérzete 220 köbméterrel nagyobb helyen tud tápanyagot felvenni. Egyértelműen pozitív az IF- illetve VF-technológia használatának köszönhetően a nagyobb mértékű talajkímélő hatás.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás