Az IF- és VF-technológia alapelvei
Az IF-gumiabroncsok (Improved/Increased Flexion gumiabroncsok) esetében 20%-kal alacsonyabb belső légnyomásnál a terhelhetőség ugyanaz marad, mint a standard abroncsok esetében – vagy azonos abroncsnyomás esetén a terhelhetőség akár 20%-kal nagyobb. A VF-gumiabroncsok (Very High Flexion gumiabroncsok) esetében ez a teljesítmény-határérték akár 40%-ra is nőhet. Ezt a szövetváz eltérő felépítése teszi lehetővé. A szövetváz nagyobb számú, vékonyabb övei változó légnyomásviszonyok mellett biztosítják a gumiabroncsnak a szükséges rugalmasságot és stabilitást, és megőrzik a biztos tapadást. Ha a gazdálkodók szeretnék elkerülni a magas talajterhelést a szántóföldön, akkor csökkenthetik ezen gyártmányok belső nyomását, aminek köszönhetően megnő a gumiabroncsok felfekvési felülete. Mielőtt a jármű visszatér a közútra, az üzemanyag-takarékosság érdekében a gumiabroncs-nyomás újra megemelhető.
Irány a szántóföld! – Az IF-/VF-technológia és a standard megoldás közvetlen összehasonlítása
Az Improved Flexion (nagy rugalmasságú) technológiát a vontatott AMAZONE UX 5201 Super szántóföldi permetezőn tesztelték. A Very High Flexion (nagyon nagy rugalmasságú) technológia nagyon alapos tesztelését a szintén vontatott AMAZONE ZG TS 1001 Profis Pro szórógépen, továbbá egy önjáró AMAZONE Pantera 4502H szántóföldi permetezőn végezték. A Pantera 4502H esetében főként a magas kerékterhelés és a viszonylag keskeny, ám magas gumiabroncsnyomással működő gumiabroncsok kombinációja az érdekes. A VF-technológia alkalmazása már itt is lehetővé teszi a gumiabroncsnyomás jelentős csökkentését – a hagyományos gumiabroncsokhoz képest az érték akár több, mint egy harmadával.
A gépek bal oldalán hagyományos, standard technológiát használó gumiabroncsokat, míg a jobb oldalukon IF-, illetve VF-technológiát használókat alkalmaztak. Mielőtt azonban a szántóföld felé vették volna az irányt, az AMAZONE projektvezetője, Timo KLEMANN mindent látogató szeme előtt feltöltötte a berendezéseket, és a Hasbergen-Gaste központi telephelyen megállapították a pontos kerékterhelést, illetve az előírásoknak megfelelően beállították a pontos gumiabroncsnyomást.
Egyértelmű mérési eredmények a nyomtávmélységre és a tömörítésre vonatkozóan
Ilyen felkészülés után a legjobb időjárási körülmények között mentünk ki a szántóföldre. Az elmúlt néhány napban kevés eső esett, ezért a helyszíni teszt során a talaj aránylag száraz volt, ez azonban nem elhanyagolható tényező a teszt végrehajtása szempontjából, hiszen a talaj teherbírása annál nagyobb, minél szárazabb és tömörebb. A nedves, laza talajt egyértelműen könnyebb tömöríteni.
Pontosan meghatározott ellenállásnál mértük meg és hasonlítottuk össze a nyomtáv abszolút mélységét, és talaj penetrométer segítségével a talajba hatolás mélységét. Így határozható meg a talaj tömörsége és ezáltal a gyökérfejlődés mértéke. Ha a penetrométer nagyobb mértékben hatol be a talajba, akkor a talaj kevésbé tömör. A behatolási mélység referenciaértéke a nem bejárt talajon 30 cm.
Táblázat
|
UX 5201 Super szántóföldi permetező |
ZG TS 1001 Profis Pro szórógép |
Pantera 4502H szántóföldi permetező |
|||
|
Hagyományos |
IF/VF |
Hagyományos |
IF/VF |
Hagyományos |
IF/VF |
Kerékterhelés |
4210 kg |
4300 kg |
3800 kg |
3900 kg |
4000 kg |
4000 kg |
Gumiabroncsnyomás |
1,6 bar |
1,1 bar |
1,3 bar |
0,9 bar |
2,8 bar |
1,8 bar |
Nyomtávmélység |
10 cm |
7 cm |
10,5 cm |
7,5 cm |
14 cm |
10 cm |
Penetrométer-mélység |
21,8 cm |
24,3 cm |
25,1 cm |
27,2 cm |
20 cm |
22 cm |
Valamennyi mérési eredmény alapján világos kép rajzolódik ki – főként a nyomtáv mélységét illetően. Az Amazone berendezései az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsokkal körülbelül 25-30 százalékkal sekélyebb mélységben haladtak – még a nagyobb, vagy ugyanakkora kerékterhelés ellenére is. Ezenkívül a hagyományos gumiabroncsok nyomaiban a penetrométer átlagosan 22,3 cm mélyen hatolt a földbe, azonban az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok által hagyott lazább nyomban valamennyi berendezést és mérési pontot nézve átlagosan 10 százalékponttal mélyebbre hatolt. Az érthetőség kedvéért: Ha egy hektáros földterülettel számolunk, akkor az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok esetében a növények gyökérzete 220 köbméterrel nagyobb helyen tud tápanyagot felvenni. Egyértelműen pozitív az IF- illetve VF-technológia használatának köszönhetően a nagyobb mértékű talajkímélő hatás.